Skip to main content

15 augustus 2023

 

Het is iedereen wel eens overkomen. Je verstuurt een mail maar komt er na verzenden achter dat je de naam van je klant verkeerd gespeld hebt, een onjuiste bijlage hebt bijgesloten of misschien iets getypt hebt wat de ontvanger (nog) niet mag weten. Gelukkig zijn er manieren om je mail terug te halen. Hoe? Dat verschilt per maildienst. We leggen je daarom per e-mailprovider uit hoe het werkt, maar de algemene stelregel is: snelheid is geboden!

Via Outlook

Een van de grootste maildiensten onder zakelijke gebruikers is natuurlijk Outlook. Bij deze aanbieder kan je een mail alleen terughalen als de ontvanger deze aan de andere kant nog niet geopend heeft. Het is dus te hopen dat diegene net even koffie is gaan halen. Daarnaast moet zowel jij als de ontvanger een Microsoft 365- of Microsoft Exchange account binnen dezelfde organisatie hebben. Heb je deze functie?

  1. Ga dan in Outlook naar 'Verzonden Items';
  2. Dubbelklik op de mail die je wil terughalen;
  3. Klik rechtsonder op het icoontje ‘Verplaatsen’;
  4. Ga dan naar ‘Dit bericht intrekken’ en de opties tot intrekken of wijzigen zie je in een nieuw scherm.

Via Gmail

Veel ondernemers hebben tegenwoordig ook een zakelijk e-mailaccount bij Gmail. Eigenlijk is een mail terugtrekken via Gmail sowieso erg makkelijk. Gmail vraagt na verzending standaard of je de mail wil intrekken in een pop-up die standaard 5 seconden onderin je scherm verschijnt. Vijf seconden is natuurlijk niet veel, maar gelukkig kan je het tijdslimiet aanpassen naar maximaal 30 seconden.

  1. Klik in Gmail rechtsboven op het tandwiel en ga naar ‘Alle instellingen bekijken’;
  2. Kies bij instellingen het tabje ‘Algemeen’ en ga naar ‘Versturen ongedaan maken’;
  3. Hier kan je de annuleringsperiode veranderen naar 10, 20 of 30 seconden. Vergeet uiteraard niet om je wijziging ook op te slaan!

Via je iPhone, iPad en Mac

Niet iedere mail wordt natuurlijk van achter een bureau verstuurd. Als ondernemer ben je regelmatig onderweg en mail je dus veel vanaf je iPhone of iPad. En laten we eerlijk zijn: een foutje op zo’n klein scherm is zo gemaakt. Gelukkig kan je ook op je Apple devices een mail terughalen. Ook hier kan je de standaard tijdsduur verlengen van 5 seconden naar 30 seconden. Zorg wel dat je iOS 16 hebt geïnstalleerd!

  1. Ga onderin de mail app naar ‘Maak verzenden ongedaan';
  2. Je mail staat nu in de map ‘Concepten’.
  3. Open de mail en klik op ‘annuleer’ linksboven om de mail niet te versturen;
  4. Onderin komt de melding te staan: ‘1 niet-verstuurd bericht’.

Snel internet

Nu je mailbox(en) juist is ingesteld, rest er nog maar één ding: zorgen dat je snel internet hebt waarmee je probleemloos je verzonden mail kan terughalen. Kies daarom voor Youfone Zakelijk, dan maak je gebruik van het premium KPN-netwerk.