Is schade aan je smartphone verzekerd?
Je telefoon is een waardevol toestel. Er staat allerlei informatie op die je altijd bij je wilt houden. Telefoonnummers van vrienden en familie, kiekjes van je vakantie, filmpjes van het uitgaan en wat te bedenken van de chatgesprekken met je vriend of vriendin? Je moet er niet aan denken dat je schade aan het toestel krijgt. Toch gebeurt dat regelmatig, want een ongeluk zit in een klein hoekje. Kun je deze schade dan opgeven bij de verzekering?
Thuis schade aan je smartphone opgelopen?
Het komt regelmatig voor dat er thuis schade aan de smartphone ontstaan. Je laat er per ongeluk een keer thee over vallen, of hij valt op de plavuizen. Balen, want je wilt je geliefde smartphone natuurlijk niet te lang missen. En dan komen de kosten van reparatie er nog bij kijken. Schade die je zelf hebt veroorzaakt valt immers niet onder de garantie.
Daarom proberen veel mensen de schade te claimen bij de verzekeraar. Goed om te weten: de inboedelverzekering dekt schade aan elektronica lang niet altijd. Het ligt er maar net aan wat voor soort schade je hebt en wat er wordt gedekt.
Uitgebreide dekking of een basisdekking?
Met een basisdekking worden de meeste gevallen van schade aan je smartphone niet eens gedekt. Daarom is het beter een uitgebreide dekking te hebben. Met een uitgebreide dekking wordt schade aan je smartphone als gevolg van brand, inbraak of blikseminslag gedekt.
Nog beter is een allriskdekking. Dan vergoedt de verzekeraar vaak ook schade aan de smartphone doordat je deze in de wc laat vallen, er koffie over morst of omdat kinderen je telefoon van de tafel hebben gepakt en ermee struikelen. Je moet dan dus wel een complete inboedelverzekering hebben.
De voorwaarden lezen
Of jouw geval van schade wordt gedekt, ligt vooral aan de voorwaarden van de verzekering. Bij sommige verzekeringen zijn schade aan tablets en smartphones specifiek uitgesloten, of er geldt een speciaal eigen risico voor. Dat komt doordat ze zo ontzettend schadegevoelig zijn.
Daarnaast is er nog een ander probleem: zo rond de lancering van een nieuwe telefoon (bijvoorbeeld bij een nieuwe iPhone), neemt het aantal schadegevallen enorm toe. Dat komt doordat mensen dan moedwillig hun telefoon slopen om het geld bij de verzekering te kunnen claimen. Dat willen verzekeraars voorkomen.
Je doet er goed aan om de voorwaarden van de verzekering er eens bij te pakken. Is jouw smartphone wel goed verzekerd?
Schade onderweg of op het werk
Schade aan je smartphone wordt standaard niet vergoed als je de schade buitenhuis hebt opgelopen. Zelfs niet in je eigen tuin. Bij sommige verzekeraars kun je wel kiezen voor een zogenaamde ‘buiten-het-huis-dekking’.
Je kunt ook een telefoonverzekering afsluiten. Die dekt specifiek schade aan de telefoon. Of dat een nuttige verzekering is, is de vraag.
Schade door anderen
Heeft iemand anders schade aan jouw smartphone veroorzaakt? Dan kun je dit opgeven bij de aansprakelijkheidsverzekering van de andere. Daarvoor is zo’n verzekering. Houd er wel rekening mee dat zo’n verzekering vaak te weinig uitkeert voor een nieuw toestel. De verzekeraar gaat namelijk uit van de dagwaarde. Bij een mobiele telefoon daalt de dagwaarde snel.
Alles verzekeren?
Bedenk of het wel nodig is om van alles te verzekeren. Het lijkt misschien handig om je nieuwe dure iPhone of Samsung te verzekeren, maar vaak is dat in de praktijk niet zo. Een verzekering vergoedt immers een maximum bedrag aan schade en vaak moet je ook nog een eigen risico betalen.
Het kan een beter idee zijn om zelf geld te sparen en dit op een aparte rekening te zetten. Je kunt dit dan gebruiken als buffer voor problemen. Loop je geen schade op? Fijn! Dan heb je alvast een spaarpotje om het nieuwste model smartphone te kunnen kopen.