Wat moet ik doen als ik mijn simkaart pincode ben vergeten
Waarschijnlijk is het iedere smartphonegebruiker wel eens overkomen: het vergeten of kwijtraken van je pincode. Dat is knap vervelend, want zonder deze code kun je je telefoon niet ontgrendelen. Waarom wordt zo’n code eigenlijk gegeven? En wat gebeurt er bij een vergeten pin- of pukcode?
Het verschil tussen een sim pincode en een toestel pincode
Voordat we uitleg kunnen geven over de pin- en pukcode, is het goed om te weten dat er twee verschillende pincodes zijn: een pincode voor het toestel en een pincode voor de simkaart. Deze codes zijn niet hetzelfde.
De pincode voor je toestel heb je bij de installatie ervan zelf ingesteld. Deze kun je ook wijzigen via de instellingen van je telefoon. Met deze code krijg je toegang tot de telefoon. De pincode van je simkaart is vastgesteld door de provider. Deze voer je in voor toegang tot het netwerk.
‘Zo’n pincode is onhandig! Waarom is dat nodig?’
Sommige gebruikers vinden zo’n pincode op de simkaart maar onhandig. Je hebt immers ook al een pincode op de smartphone. Toch is zo’n pincode op de simkaart noodzakelijk. Deze is namelijk ingesteld voor de veiligheid.
Op de simkaart staan namelijk allerlei gegevens. Je kunt je contacten ermee opslaan, maar je maakt er ook verbinding mee met de provider. In theorie zou het zo kunnen zijn dat een simkaart in verkeerde handen kan komen, waardoor jij te maken krijgt met hoge kosten. Om dit te voorkomen, is de kaart dubbel beveiligd met een pincode en een pukcode.
De pincode van de provider
De provider bepaalt de pincode of puk code. Ben je de code vergeten, dan is het verstandig te controleren of je de begeleidende brief van de provider nog hebt. Daarin staat vaak de pin- of puk code vermeld. Vaak biedt de brief de oplossing voor een vergeten pincode.
Helaas kan Youfone jouw pincode niet zien. Ben je deze vergeten, dan is deze dus ook niet door ons te achterhalen. De puk code is wel te achterhalen. Deze kun je namelijk opvragen via MyYoufone.
Drie keer de verkeerde pincode
Heb je drie keer een foute pincode ingevoerd? Dan moet je jouw pukcode invoeren. De pukcode vind je op drie plekken:
In MyYoufone in de browser
Ga naar Producten en selecteer Sim Only. Daar worden de gegevens van je simkaart getoond, onderaan de pagina. Je vindt daar ook de pukcode.
In de MyYoufone-app
Ga naar Producten, selecteer Sim Only en kies voor Abonnement Instellingen. Daar worden de gegevens van je simkaart getoond. Je vindt daar ook de pukcode.
Op het pasje waar je de simkaart uit hebt gehaald
Je pukcode staat ook op het pasje waar je de simkaart uit hebt gehaald.
Kies voor een pincode die niet te makkelijk is, maar die je wel kunt onthouden. Zo voorkom je dezelfde problemen in de toekomst.
Je pincode wijzigen via iOS
De Apple iPhone heeft een handige optie: je kunt er je pincode van de simkaart in wijzigen. Daar heb je geen puk code voor nodig. De iPhone-gebruiker doet dit als volgt:
Ga naar ‘Instellingen’ en kies vervolgens voor ‘Telefoon’. Je ziet hier de optie ‘Simpincode’ staan, tik hierop. Met de knop ‘Wijzig pincode’ is het mogelijk de pincode te veranderen. Daarvoor moet eerst de oude pincode ingevoerd worden. Daarna vraagt de iPhone twee keer de nieuwe pincode in te voeren.
Het is ook mogelijk om de pincode helemaal uit te schakelen. Dit doe je via hetzelfde menu. We raden aan om wel een toegangscode op de iPhone te gebruiken als je besluit de pincode van de simkaart uit te schakelen.
Puk code kwijt, en nu?
Wie de brief met de pukcode is kwijtgeraakt, kan de pukcode opvragen in MyYoufone. Als dit niet lukt, kun je contact met ons opnemen. Probeer in ieder geval niet de code te raden, want na tien pogingen wordt de simkaart vanuit veiligheidsoverwegingen definitief geblokkeerd.
Een geblokkeerde simkaart
In totaal heb je maar liefst dertien kansen om de juiste code in te voeren, maar na drie keer de verkeerde pincode en tien keer de verkeerde pukcode, kun je de simkaart niet meer gebruiken. Is de kaart eenmaal geblokkeerd, dan kan deze niet meer gedeblokkeerd worden. De enige optie die dan overblijft is een nieuwe simkaart aanvragen.
Een nieuwe simkaart aanvragen kost bij alle providers geld. Bij Youfone kost het aanvragen van een nieuwe simkaart 15 euro. Het kan zijn dat je een paar dagen onbereikbaar bent.
Nieuwe kaart, nieuw nummer?
De vervangende simkaart beschikt over alle informatie, behalve de contacten. De nieuwe simkaart wordt gekoppeld aan het huidige telefoonnummer. Het is dus niet zo dat je een nieuw nummer krijgt bij een nieuwe simkaart. Geen zorgen dat anderen het nummer weer opnieuw moeten opslaan, dit is niet nodig.